Waterworld

Ett ställe som vi vill besöka då vi är i Thailand är Similan Islands utanför Khao Lak. Det betraktas som ett av världens bästa platser för dykning och snorkling och med lite tur kan man få se havssköldpadda, manta och tom valhaj .

Det är en helt otrolig känsla att snorkla i tropiska vatten.
Första gången jag gjorde det var då vi hyrt en longtailbåt som skulle ta oss till en liten avskild strand utanför Phuket. Båtkillen frågade om vi ville snorkla på vägen och stannade båten på ett ställe. Han gav barnen lite bröd att smula ned i vattnet, som snart blev fullt av små, färggranna fiskar. Jag var först inte så pigg på att hoppa i eftersom jag fortfarande var rätt dålig i influensan, men jag ångrade mig och bestämde mig för att göra ett försök ändå. Jag fick ett cyklop och en snorkel och sedan var det bara att hoppa i. Det gick inte så bra att andas genom snorkeln eftersom jag var så förkyld, så jag bestämde mig för att hålla andan och dyka ned istället.
Ett par meter under mig låg ett stort korallrev, och där var mängder av olika fiskar i olika form, färg och storlek... clownfiskar, tigerfiskar, papegojfiskar, sjöborrar, tom en sjöhäst och en sjöstjärna såg jag. Jag var så tagen, det var otroligt vackert och det var på riktigt!

image166


Barnen vågade sig inte i eftersom det var rätt djupt, men samma longtailkille tog oss en annan dag till ett fantastiskt fint och lugnt ställe, där barnen kunde snorkla direkt från stranden. De låg i vattnet i princip hela eftermiddagen, det enda vi såg av dem var snorklarna som stack upp...de var helt exalterade över alla olika fiskar de sett. När jag och S hade tröttnat på att bada kunde vi sitta i solstolarna med varsin drink och ändå ha full koll på barnen eftersom vi nästan var ensamma på den lilla stranden.
Det var den bästa dagen på hela semestern - det var total avkoppling och paradiset för både liten och stor.

                                   image167

Kommentarer
Postat av: Pyret

Åh... det låter så härligt och jag har ju dykt med tuber i Mexico och jag minns alla härliga färger och fiskar. Fick hälsa på en Barracuda och det var mindre kul (eller snarare, den var skrämmande). Men det är ååå så häftigt att se allt under ytan i det klara vattnet.
Vad jag dock inte är sugen på är att dyka med tuber i Björkvik som många gör. Vad ser man? Dynga och grums...

2007-11-14 @ 21:10:03
URL: http://litenpyret.blogg.se/tornrosa
Postat av: Alex

Nä, det där med att dyka i våra vatten har jag oxå funderat över...vad är vitsen liksom?? Ser man nåt överhuvudtaget bortsett från, som du säjer, dynga och grums? Kanske nån aborre
eller spigg då, men dem kan jag klara mig utan...;)

2007-11-14 @ 21:15:52
URL: http://nattfari.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0