Lång viktresa

Jag har kämpat mot övervikt sedan jag blev mamma för första gången 13 år sedan. Då var det inte så våldsamt många kilon, men för varje barn har det smugit sig på fler och fler. Som mest har jag toppat med 90 kg till mina 164 cm, vilket inte var kul...men i somras kände jag att NU FÅR DET VARA NOG, NU RÄCKER DET!!!

Gränsen var nådd då jag ägde mig då vi var på Tom Tits Expiriment i somras, och vågen visade på nästan 83 kilo.
Då bestämde jag mig för att ändra mina matvanor, och ändra på dem rejält. Började med att försöka äta lite allmänt nyttigare, och jag gick raskt ned 3 kilo.

12 Augusti startade jag på allvar och vågen visade då på 80 kilo.
Har nu hittat en metod som verkar fungera på mig, och som känns bra. Basen är Viktväktarnas pointssystem, men jag kombinerar med lite GI-tänk.

Jag har helt uteslutit vitt bröd, vit pasta och ris. Äter potatis ibland, och då sparsamt. Istället väljer jag grovt knäckebröd, bulgur och fullkornspasta, och då i lite mindre mängder. Jag har nästan slutat med mjölkprodukter, då jag troligtvis är jag laktoskänslig. Yougurt äter jag ibland, och kan ha lite fraishe i maten. Inget smör, använder olivolja istället. Äter mycket frukt och grönsaker, fisk, kyckling, skaldjur.
Undviker halvfabrikat, utan "ren" mat. Dricker massor av vatten.
Skriver upp allt jag äter, och ser till att alltid bara ta en portion och det antal points jag skall äta..

Jag äter aldrig bullar eller kakor längre. Sedan äter jag godis och glass ibland, men då i mindre mängd och jag väljer tex skumgodis och sorbet som innehåller få points. Blir jag sugen på något gott framför TVn poppar jag lite popcorn eller äter salta pinnar.
Dricker rödvin istället för cider och öl.

På kuppen har jag helt slutat med kaffe.
Jättemärkligt, jag har i hela mitt vuxna liv varit en riktig kaffemoster som behöver kaffe minst var tredje timme...
Och för ett tag sedan började det att smaka skit helt enkelt! Sådär som kaffe smakar då man är gravid (och jag är INTE gravid...) Min teori är att jag helt enkelt har avgiftat min kropp och nu säjer den ifrån.
Min nya last är smaksatt grönt the...

Inget av detta känns särskilt jobbigt eller som nån större uppoffring, jag äter mig mätt på bra mat och vill jag ha nåt onyttigt är det OK ibland, fast i liten mängd.
Det känns hela kroppen att jag mår så mycket bättre helt enkelt.

Och vågen visade imorse på 73,3 kg. :)

image7

Kommentarer
Postat av: Pyret

Du är verkligen så himla jätteduktig! Jag hoppar upp och ned och klappar händerna till din fortsatta resa!

2007-09-22 @ 16:35:31
URL: http://litenpyret.blogg.se/tornrosa/
Postat av: Ninni

Så underbart härligt...jag har lagt på mig fyra kilo sen i maj..jag vill gå ner fem sex kilo och jag ska sätta fart bara jag får ordning på allt!
Du är ju görduktig..måste kännas toppen att kunna ha medium, jag har ju det men jag har INTE min trivselvikt!

2007-09-24 @ 19:38:18
URL: http://ninni.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0