Förmiddag på hästryggen

Min syster gav mig en turridning på islandshäst i födelsedagspresent, och idag var det dax! 

Jag fick rida en häst vid namn Hekla...lät lite oroväckande, men hon var hur snäll som helst.
Jag var ju häst-tjej då jag var barn, och som vuxen har jag bara ridit nån gång vartannat år. Men det gick väldigt bra trots att jag var lite ringrostig, jag fick in både trav, tölt och galopp. Det kändes helt OK och inte läskigt alls att susa fram genom skogen. Islandshästar är verkligen något speciellt - de är små, men kraftfulla och ofta väldigt trevliga att rida.
Innan vi red ut fick vi hämta hästarna, rykta och sadla och ledaren tog sig mycket tid att instruera, visa och kolla så att allting kändes bra för alla deltagare. Detta var nog den bästa turridning som jag varit med på.
Ridstigarna slingrade sig fram genom skogen och längs med havet - det var så vackert. Det var soligt, varmt och ett underbart sätt att möta våren på! 2,5 timme var vi ute och det var alldeles lagom.

image424
Liten kaffepaus med goda mackor till mig och saftiga grästuvor till Hekla!


image425
                                               Vacker utsikt!



Kommentarer
Postat av: Helena

Åh vad trevligt. För några år sen red jag regelbundet på islänningar. Lektioner. Det var kul. Sen vart jag avkastad och fick en rejäl smäll i huvudet och därefter försvann lusten. Har varit ute på tur ibland när jag varit i fjällen. Senast var det fanatastiskt. Mest beroende på att jag fick en så jättebra häst, med en bra naturtölt.
Ja nu kommer snart dottern hem. Det ska bli skönt.

2008-04-20 @ 20:10:18
URL: http://gutta.blogg.se
Postat av: Ninni

Åhh va härligt, jag red för islandshäst för många år sen, jag hade aldrig ridit innan. men det gick så bra så, Snarpur hette "min" häst.
Han var så snäll, men tölta var svårt..tyvärr.

Men jisses va ont i baken jag hade efter flera timmar till häst.

Jag återkommer om Agia marina..kram

2008-04-21 @ 07:05:32
URL: http://www.ninni.blogg.se
Postat av: Ullis

Å va kul! Jag vill oxå... Kram

2008-04-25 @ 17:52:13
URL: http://www.flimmra.blogg.se
Postat av: Thess

Det är så kul att rida, helst föredrar jag ju de större då jag ägt ett varmblod men det är nåt specillt med islänningar också, känns faktiskt som man sitter på en större "modell". Extra kul är det om man får någon som verkligen kan tölta eller flygande pass, men att bara släppa dom o rusa är skoj det med. Kul att det blev lyckat. Vart var ni nånstans? Vet nog inte ens i vilken stad du bor kom jag på, hahaha.
Kram

2008-04-30 @ 22:37:24
URL: http://mistythess.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0