Årskrönika 2007

Blev inspirerad av Pyret...här är mitt år 20007!

Januari


Vi firar nyår hemma hos Pyret med familj. Vi har en jättetrevlig kväll med god mat, vacker dukning och gott vin. Känns riktigt högtidligt. Ett av husen i grannskapet brinner ned under natten...otäckt!
När 2007 börjar är jag ganska under isen, är helt slutkörd.
S är borta 12 tim/dygn pga långa restider till jobbet. Han pratar med sin chef, som fixar så att han under vintern och våren får jobba på ett bygge 8 km hemifrån, istället för på andra sidan stan. Restiden krymper avsevärt och vi kan hjälpas åt lite mer med allt det praktiska i vardagen.
Kommer sakta men säkert upp till ytan igen.

Äntligen kommer vintern!

Februari

Blev en riktig sjukmånad, barnen avlöser varandra. Tycker att vi Vabbar hela tiden.
Vi spenderar en förmögenhet på service och reparationer av bilen samt till resevaccinationer.
Havrix och Dukoral till hela familjen är ingen billig historia, och dessutom behövde både jag och S se över vårt grundskydd.
Vi lämnar in bilen på service och får veta att kamremmen borde ha bytts för 3000 mil sedan, de har ändrat rekommendationerna. Dessutom är avgassystemet lite rostigt, och det finns ett diffust läckage som kan vara allvarligt och behövde felsökas. Vi lämnar in bilen på annan verkstad som gör bytet mycket billigare. Där får vi veta att vi haft en ohygglig tur, kamremmen såg förjävlig ut och kunde ha gått sönder när som helst, dessutom läckte vattenpumpen...vi tackar vår lyckliga stjärna att vi hann byta i tid. De kunde även konstatera att det inte bara var lite rost utan stora hål i bakre ljuddämparen (de rekommenderade oss att byta själva om vi var lite händiga "en skitsak") samt kunde efter en kostnadsfri kontroll av läckaget konstatera att det var helt ofarligt. Nu vet vi vilken verkstad vi lämnar in bilen på i fortsättningen...

28/2 var det äntligen dax...till Phuket, Thailand!

Mars


Första halvan av mars tillbringar vi i solen och värmen på andra sidan jorden. Det är underbara dagar...vi solar, badar och ger oss iväg på äventyr. Vi är modigare än vi först trodde, vi struntar i charterprogrammet och fixar alla våra utflykter på egen hand istället. Vi åker longtail till lugnare öar och stränder. Vi besöker tempel, rider på elefanter, ger oss ut i djungeln för att titta på vattenfall och bada i heta källor.
Vi njuter av att som 4-barns familj kunna låta barnen ta en extra läsk till maten och välja precis vad de vill ha från menyerna. Lilla T fyller 3 år och vi firar med brakmiddag på riktigt fin lyxresturang. De har fantastiskt fin mat och notan slutar på 560:- för 6 huvudrätter, 6 efterätter och massor av läsk och ett par öl.
Vi lämnar Phuket för några dagar i Krabi, och vi blir stormförälskade i den dramatiska landskapet och i den lilla badorten AoNang. Då vi återvänder till Phuket har vi redan bestämt oss för att just hit vill vi återvända .
15/3 landar vårt plan på ett kallt och ruggigt Arlanda.

Men snön är borta och det är vår i luften.

April

Jag fyller 33 år. Jag firar med familj och vänner.
S farmor fyller jämnt och bjuder hela släkten på fin resturang inne i stan. Mycket trevligt att träffa alla och att få äta lyxig trerättersmeny.

Maj

Många födelsedagar bland vänner och familj, födelsedagskalasen avlöser varandra...väldigt trevligt!
S får ett lite oväntat retroaktivt ackort från ett tidigare bygge, så vi bestämmer oss för att det blir en återresa till Thailand vintern 2008. Denna gång blir vi borta lite längre.
Vi hittar flygstolar till mycket bra pris och vi slår till!

Juni


En vän som numera utvandrat till USA kommer och hälsar på oss. Det är trevligt att ses igen och vi har mycket att prata om.
Efter skolavslutningen åker jag och barnen till småland tillsammans med Mormor och Morfar för att tillbringa en vecka på bondgård...vi har varit där nästan varje år sedan 1983. Barnen älskar det lika mycket som jag gjorde då jag var barn och det är härligt att kunna ge dem det. Vi gör en utflykt till Vimmerby där vi besöker "Lilla lilla landet" som är ett sverige i miniatyr, Emil i Lönnebergas Katthult samt Kvilleken.

Juli


I början på Juli åker vi upp till Idre för en veckas fjällsemester. Stugan vi hyrt visar sig var i absolut tip-top skick och vi skojar om att det enda vi saknar är en jacuzzi. Den ligger ganska ensligt vid foten av Städjan, med en vidunderlig utsikt. Tyvärr är vädret inte det bästa, men det gör inte så mycket. Vi tar promenader på grövelsjöfjället och nipfjället, äter matsäck, tittar på forsar och vattenfallet i njupeskär. Vi badar på fjällanläggningen nere i fjällbyn och jag ger mig av på turridning med islandshäst.
En av dagarna åker vi över till Norge och en annan upp till Funäsdalen.
Er riktigt lyckad vecka och både barnen och vi vill gärna dit igen.
I slutet av Juli åker vi på dagsutflykt till södertälje, där vi besöker Tom Tits experiment. Jag ställer mig på en våg och den visar på över 83 kg. Jag bestämmer mig för att nu är det nog, nu måste jag göra något åt min vikt.

Augusti

Vi har kräftskiva tillsammans med Pyret och co.
Farster A och farbror P kommer från Linköping och hälsar på. Vi äter middag, och det är jättetrevligt att ses. Det blir ju inte så ofta när man bor en bit ifrån varann.
Vi börjar båda att jobba igen efter sommarledigheten och det blir en lugn start. Vi kommer snabbt in i alla rutiner och allting rullar på.
Jag lägger om min kost radikalt och börjar gå ned i vikt.

September


Vi åker till Katrineholm för att gå på E och T´s bröllop. Det är en mycket vacker borgelig vigsel, nere vid vattnet i en kohage. På vägen hem föds vår tanke om en ceremoni för oss på en strand i Thailand.
Stora T och E börjar på Aikido och de blir båda mycket förtjusta i sporten.
Jag får ett samtal till jobbet där S lärare förklarar att P ramlat på skateboarden och nu ligger och krampar....ambulansfärd till akuten och stor oro innan vi vet vad som hänt. Det virar sig att han slitit av ett muskelfäste i ljumsken och att det kommer att självläka, men det blir förbud på annan aktivitet än långsamt promenerande de följande sex veckorna.

Oktober


Spa med övernattning på Hasseludden med jobbet...underbart att få ta hand om sig själv lite och ladda batterierna!
S blir påkörd av en bil på jobbet, bryter handleden och blir sjukskriven sex veckor. Det var ett väldigt meckande och bökande innan killen som backade på honom tog på sig ansvaret och det blev många telefonsamtal till försäkringsbolaget.
P åker till Wien en vecka med sin mormor och morfar. Han kommer hem lyrisk och skall flytta dit då han blir stor.

November

Ingen vidare månad. Jag är sjuk och hängig och åker på hörselgångsinflammation, öroninflammation...även barnen får sin beskärda del. Både E och Lilla T får ögoninflammationer...urk!

December


Jag har nu lyckats gå ned runt 16-17 kilo.
December är fylld med julförberedelser...vi julpyntar, bakar pepparkakor och lussebullar. Julafton firar vi hemma, med mamma, pappa och Syster med familj. Det blir en riktigt mysig kväll!
I mellandagarna passar vi på att bara vara och att hälsa på släkt. Vi sover länge på morgnarna, spelar TV-spel och kommer verkligen ned i varv.
Nyårsafton firade vi med Pyret och co. Året slutar som det började: tillsammans med vänner, god mat och gott vin!

Kommentarer
Postat av: jessi

jaa man hinner mycket under ett år!

Ha en bra dag! :)

2008-01-09 @ 12:00:43
URL: http://jessi91.blogg.se
Postat av: Fridah

Ha en fortsatt superbra dag, :)

2008-01-09 @ 12:05:05
URL: http://FridahCharlotta.blogg.se
Postat av: Ullis

Å jisses, jag får återkomma efter maten! Kram

2008-01-09 @ 15:53:28
URL: http://flimmra.blogg.se
Postat av: Ullis

Men va mysigt det låter, ja om man bortser från några saker såklart. :) Jag har oxå varit i grövelsjön, så fint var det! Kul att få läsa om ditt år! Kram

2008-01-09 @ 19:01:27
URL: http://flimmra.blogg.se
Postat av: Sus i dus

Intressant läsning, faktiskt kul att läsa!
Haft bekymmer med inlägg och kommentarer i kväll men nu lyckas jag äntligen!

Kram Sus

2008-01-09 @ 21:19:44
URL: http://sus68.blogg.se/
Postat av: Pyret

Vilken härlig sammanställning!

2008-01-10 @ 09:53:56
URL: http://litenpyret.wordpress.com
Postat av: Helena

Idag funkar ju blogg.se så nu skriver jag det jag skrev igår. Kul läsning. Tips bara nu när ni åker till Phuket och de trakterna så skulle jag rekommendera Koh Lanta. Billigt och så himmelskt lugnt. Int lika fina dykvatten men man kan ju ta en båt...

2008-01-10 @ 22:41:54
URL: http://gutta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0