23/11 Vatikanen och Trevi

Vi startar tidigt och hänger på låset vid frukosten 7.30. Jag blir alldeles förtjust när jag ser allt gott: Pruscutti, korv, ost, frasigt bröd, yougurt, kakor, musli, croassanger, wienerbröd, cappucino, espresso...Jag äter tills jag blir proppmätt!

Sedan tar vi metron bort till Vatikanen och Petersplatsen.



Det visar sig att vatikanmuseerna är stängda idag, men Peterskyrkan är öppen. Det är en maffig känsla att gå in i världens största kyrka...vi bestämmer oss för att ta upp upp till kupolen. Det blir ca 20 min klättrande i branta trappor och trånga utrymmen, men det är det värt - man ser precis hela Rom härifrån, och ända bort tilll de snöklädda bergen långt bort.



 


Vi åker tillbaka till Trastevere och den enorma loppisen Porta Portese. Här hittar vi dock ingenting, det mesta är skräp och det som inte är skräp är svindyrt. Men det är kul att gå här och titta på folk.




Vi slinker in på en liten resturang där vi beställer in varsin pasta och en karaff rödvin. Vi får snabbt in vår mat och jag hinner ta några tuggor innan servitrisen kommer ångande och rycker till sig tallrikarna.
- Sorry, not your food!
Och hon ger dem utan att blinka till rätt personer, trots att hon faktiskt sett att jag har provsmakat maten...jisses!!!
Men snart kommer rätt mat in, och den är ljuvlig. Rödvinet är också ljuvligt och vi blir faktiskt lite luriga...



Vi hoppar på spårvagnen och åker upp till Trevi, historiskt centrum. Där går vi in i Phanteon, alla gudars tempel.
Vi köper en tavla av en konstnär på Piazza Navona och fotar varandra framför Fontana di Trevi. Vi promenerar bort mot Via Condotti där modeskaparna har sina butiker, och ser solen gå ned vid Spanska Trappan.




Efter en stunds vila på hotellet ger vi oss av ut för att leta matställe, vilket inte går så bra...mycket är stängt och området runt vårt hotell är inte det trevligaste på kvällen. Blodsockret sjunker och jag blir på riktigt dåligt humör.
Till slut hamnar vi iaf på en liten pizzeria med gräslig inredning. Maten är dock ljuvlig, jag beställer canneloni och S tar lasagna. Vi delar på en stor karaff rött vin, som inte är så dumt det heller!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0