Rysare

När jag kom hem idag låg ett brev från firman som installerade vår pelletsbrännare i september 2006. Inuti låg ett kravbrev på 29500:- för en obetald faktura.
Jag gick i taket...jag var nämligen 100% säker på att fakturan faktiskt var betald, men hade ingen utskrift kvar som bevisade det. Dessutom tycker jag att det är lite märkligt att man kommer på detta 24 månader efter sista betalningsdatum.
Jag hörde av mig till min bank som tyvärr inte kunde ta fram kontouppgifter för så långt tillbaka. Men de kunde starta en utredning för att spåra utbetalningen för den nätta summan 600:- i timmen. Tjena.
Jag ringde rörfirman som var helt säker på att de inte fått några pengar från oss. 29500:- från oss saknades, vår betalning hade inte kommit in. Men de skulle titta igen och återkomma dagen efter, jag krävde nämligen att de skulle stå för utredningskostnaden om det visade sig att jag hade rätt (vilket jag visste att jag hade).
Vid det här lagen var jag rasande, jag hatar verkligen att ha sådana här saker hängande över mig och tanken på att behöva få betala nästan 30.000:- en gång till bara för att jag slarvat bort ett papper gjorde mig illamående.
Men jag bestämde mig iaf för att göra ett försök att hitta ett kontoutdrag för den aktuella perioden. Och det helt osannolika hände - jag hittade det nästan direkt, trots att det i princip var som att hitta en nål i en höstack. Där stod allt svart på vitt - en postgiroinbetalning på 29.500:- till rätt konto och rörfirmans namn, en dag före förfallodatum. Helt otroligt, vilken lättnad.
Ringde upp rörfirman, berättade att jag nu hittat ett kontoutrag som styrker min betalning och erbjöd mig att komma upp med en kopia, men de sa att det inte var nödvändigt.
5 min senare ringde han upp mig igen - nu hade han hittat pappret med min betalning, den låg inklämd mellan två andra papper...

Vi firade att rysaren slutat lyckligt med Take-away-middag från Thairesturangen. De gör grymt thaikäk som smakar precis så härligt som i de små gatuköken i Thailand.
Man får alltid enorma portioner, så vi brukar köpa fyra rätter och dela på¨och duka upp till en liten buffe. Och trots att både vi och barnen vräker i oss blir det ändå alltid mat över till matlåda till S.
Den här gången blev det Paneng Gai (kokoskyckling) Pat prick Gaeng (kyckling röd curry) San kai pat (nudlar med chili/söt sås) och Pat san kai (nudlar med svart söt sås och jordnötter).
Mums!


Kommentarer
Postat av: Ninni

Åhh fy fasen va hemskt men vilken tur att du hittade kontoutrdaget...Phu!!



Snygg bakgrund du har satt in..kramen

2008-10-07 @ 21:00:26
Postat av: Pyret

Skrik och panik. Jag hade stendött...

2008-10-08 @ 11:13:53
URL: http://litenpyret.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0