Tankar om Kefalonia och om att hyra bil

Vi hade verkligen en underbar vecka i Grekland och vi kunde inte ha valt en bättre ö än just Kefalonia. Ön hade verkligen allt: vackra paradisstränder, spektakulära sevärdheter, hisnande naturupplevelser och god mat. Vi hann också se allt vi ville på den här veckan och det kändes aldrig stressigt eller jäktigt, trots att vi de flesta dagar var i farten från morgon till kväll.
Enda minuset med Kefalonia som jag kan komma på är prisnivån, den är ca 30% högre än på andra grekiska öar. Det var ganska dyrt här.


Jag är glad att jag till slut bestämde mig för att våga hyra bil, Kefalonia är så mycket mer än bara Lassi och Argostoli och det var skönt att få upptäcka den här sagolika ön i vårt eget tempo.
CBR hade verkligen en bra och heltäckande försäkring, använde man bara sitt sunda förnuft var man garderad mot precis allt. Det kändes väldigt skönt att slippa oroa sig för stenskott, punktering eller smårepor på bilen, hade något hänt hade det täckts av försäkringen helt utan självrisk.
Det var heller inte alls så otäckt att köra bil här som jag först trodde att det skulle vara, visst var vägarna, trafiken och även ibland körtekniken lite annorlunda mot vad jag är van vid, men farterna var ganska låga och även fast trafiken stundtals kan vara lite hetsig så gick det bra. Det gällde att ta det lugnt, släppa fram när folk vill köra om och köra väldigt defensivt. Vägarna var för det mesta breda och fina med god plats för möten, men på de smala, kurviga vägarna ned till stränderna fick man ibland tuta innan svängarna för att varna för möte...och vid vissa korsningar undrade man verkligen hur de hade tänkt då de byggde vägen.
Jag tycker också att folk visade ganska stor hänsyn, de allra flesta höll avstånd och körde bara om på bra ställen då det var bra sikt. Trafiken var inte alls i närheten av det jag upplevt på Malta och i Thailand.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0