Tankar

Som vanligt har jag vaknat tidigt före resten av familjen. Det blev sent igår, så jag skall nog låta dem sova längre idag...
Jag sitter här på verandan och skriver, slåss med mosqitos och lyssnar på syrsor, grodor, fåglar och en tupp som gal i närheten och ser solen gå upp mellan träden.

Nu börjar den här resan närma sig sitt slut, i övermorgon är det dags att åka hem igen. Förra gången kändes det riktigt tungt, och vetskapen om att resan snart var slut nästan förstörde de sista dagarna vi hade i Thailand. Det är svårt att förklara, men jag kände en enorm sorg över att behöva lämna Thailand och återvända hem.

Så känns det inte idag, trots att den här resan har varit minst lika bra. Kanske är det för att livet ser lite annorlunda ut nu . För ett år sedan hade vi en hel del saker att ta tag i då vi kom hem, och vår resa blev på många sätt en flykt från den verklighet och vardag som vi inte riktigt mådde bra i. Nu har det mesta ordnat upp sig och även om livet stundtals är stressigt och jobbigt, så överskuggar det inte längre hela tillvaron.
Jag tror också att det beror på att vi verkligen kunnat ta dagarna som de kommit och helt stannat upp i tillvaron för att bara vara i nuet. Man upplever så mycket mer då tankarna inte hela tiden är någon annanstans.

Nu känner jag en stor tacksamhet över de fina veckor vi har haft här på andra sidan jorden. Visst känns det lite trist att de snart är slut och jag hade gärna stannat lite längre här. Men det känns ändå bra att komma hem nu. Det skall bli härligt att träffa släkt och vänner igen, och barnen saknar sina kompisar. Vi märker också att de börjar gå varandra lite på nerverna nu efter att ha umgåtts intensivt och varit så nära inpå varandra så länge.

Och jag vet att jag kommer att komma tillbaka, Thailand har en särskild plats i mitt hjärta och hit kommer jag alltid att återvända.

Kommentarer
Postat av: Pyret

... och så har du en del att se fram emot här hemma! ;)

2009-04-07 @ 15:36:12
URL: http://litenpyret.wordpress.com
Postat av: ullisar

det här var nästan det roligaste inlägget att läsa. inte roligt som i haha såklart utan mer som "va skönt!".



ni är välkomna hem, det ska bli spännande att fortsätta följa dig (er) i vardagen hemma!

2009-04-09 @ 00:31:11
URL: http://akirllu.blogg.se/
Postat av: maria

vad härligt att få ta del av dina tankar. Det är ju verkligen så som du beskriver att man upplever så mycket mer när man kan släppa allt "annat" och bara öppna sinnena och ta emot alla nya härliga intryck.

Det är det som har varit så underbart med våra resor till Thailand, att man verkligen har lyckats släppa allt annat, fått tid med varandra och bara njutit...

Ta nu med er alla underbara minnen hem och ha en trevlig hemresa! GLAD PÅSK!!!

2009-04-10 @ 07:36:28
URL: http://alpen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0