27/3 Äventyr i Trangs skärgård

Idag ställde vi klockan på 6.30 för att kolla vädret. Det såg riktigt fint ut trots att prognosen visade på mulet och regn, så vi bestämde oss för att ringa killen vi bokat snorklingsutflykten med och kolla om det gick att ordna en tur ned till Trang idag istället. Det gick hur bra som helst och han fiskade upp oss en timme senare utanför vårt hotell. Denna gång var fordonet en pick-up...

Då han lämnade av oss förstod vi att arrangemanget helt klart var lite "under bordet", vi fick varken biljetter , voucher eller klisterlappar på oss som de andra hade fått och som man alltid brukar få på sådana här utflykter.Det var heller inte särskilt dyrt, priset vi fått var 250:- per vuxen och P, 125:- för Stora T och E samt gratis för Lilla T. Detta för en heldagsutflykt med lunch, vatten, läsk och frukt inkluderat.

Båten vi åkte med var stor och rymlig, efter lite dåliga erfarenheter med speedboats förut då flera av oss blev riktigt sjösjuka. hade vi valt en stor båt istället. Nackdelen är att det tar något längre tid, eftersom denna båt även släpper av och fiskar upp folk som båtluffar bland öarna. Dock tycker jag att det var värt det för att få åka lite bekvämare.Väldigt lite folk...vi hade hela nedre däck för oss själva, eftersom ungarna bränt sig valde vi att inte sitta ute.

En av båtkillarna berättade att det var tur att vi byttt dag – hela gårdagens tur hade regnat bort! Det var lite disigt idag, men det var bara skönt, då blev värmen behaglig. Vi åkte från piren i Saladan och ut längs den östra sidan av Lanta, och vi fick se en hel del mangrove på vägen.

Första stoppet var ett snorklingsstopp. Tyvärr såg vi inte så mycket, vattnet var grumligt och knappt någon fisk alls.

Sedan åkte vi vidare, mot några av Trangs andamanöar Koh Ngai, Koh Muuk och Koh Kradan. Här var det plötsligt fullt av turister, mycket japaner och thailändare.

På Koh Kradan gjorde vi ett stopp för bad och lunch. Otroligt fin strand med härligt, grönblått vatten. Hade gärna stannat lite längre här!

Efter att ha slappat på stranden bar det iväg mot Koh Muuk och Emerald Cave. Det är en lagun med en liten strand som ligger dold inne i berget, och enda vägen in är genom en becksvart 80 m lång grottunnel. Den går bara att nå vid lågvatten så det gäller att inte stanna för länge! Förr användes grottan som gömställe för pirater, vilket var lätt att föreställa sig. Vi hade räknat med att åtminstone någon av ungarna skulle banga, så vi blev väldigt förvånade då alla faktiskt ville följa med in i grottan! Lilla T fick åka i en livboj som bogserades av vår guide, och sedan bildade vi alla kedja efter dem genom att hålla i varandras flytvästar och simmade sakta genom grottan. Det var lite kusligt, framförallt under de partier då det var kompakt mörker. Men ungarna klarade det riktigt bra, och de var alla lite stolta efteråt att de vågade. Jag med, kan jag erkänna! Det var proppfullt av japanska turister som alla ville hälsa på och klappa Lilla T, och de skrattade och hojtade glatt då hon vinkade.

Lagunen var riktigt häftig - en liten strand med blågrönt vatten och djungelbeklädda klippväggar 200 meter upp –det var hisnande och en så stor upplevelse att det faktiskt inte störde att det var hundrafemti andra turister här samtidigt.

Då vi åkte vidare upptäckte S plötsligtatt det bolmade i motorn och ropade på personalen som snabbt stängde av den. Dessvärre gick det inte att få igång den igen.

Men på effektivt thailändskt sätt löste sig allting mycket smidigt , snabbt och bra. En annan utflyktsbåt kom till undsättning och bogserade oss till nästa snorklingsställe (jättefin snorkling, som att simma i ett akvarium) där vi och personalen sedan hoppade på den andra utflyktsbåten. Båten med den trasiga motorn bogserade vi in till Koh Ngai.

Det blev en behaglig resa hem, med mjuka säten och thaireagge i högtalarna. Den här båten tog en annan väg tillbaka till Saladan, så vi fick se hela västsidan av Lanta. Det fanns riktigt fina stränder längst ned i söder – får bli en tur dit någon dag. Då vi kom fram till Lanta spöregnade det…det var stora pölar på gatorna, så det hade nog varit ett riktigt skyfall.

Vi var riktigt nöjda med dagen!