Böcker

I helgen läste jag en bok som handlar om Tsunamikatastrofen och dagarna efteråt:
"...och himlen var oskyldigt blå"
av Charlotta Ölander. Hon och hennes pojkvän överlever vågorna i Khao Lak och stannar sedan kvar på Phuket som frivilliga volentärer, bla hjälper de svenska barn som saknar eller förlorar sina föräldrar.
Hon berättar om hur de med en hårsmån överlevde tsunamin, flydde upp i bergen och vidare till ett överfullt sjukhus, om familjer som slagits i spillror, om kaos och om förtvivlan, om hjälp från svenska myndigheter som aldrig kommer. Men också om hopp och om människors enorma drivkraft att i krissituationer hjälpa varandra.
Det var omöjligt att lägga ifrån sig boken och jag rekommenderar den starkt.

En annan mycket bra bok är Malin Sävstams "När livet stannar". Hennes berättelse berörde mig enormt.
Hon berättar om hur hon miste sin man, två av sina tre barn, två nära vänner och sin gudson i Khao Lak och om den långa vägen tillbaks till att vilja leva igen.

Jag vill även rekommendera Pigge Werkelins "Klockan 10.31 på morgonen i Khao Lak". En rak, ärlig och oerhört gripande bok.

image234 image235 image236
Bilder lånade från www.adlibris.se

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag har läst Pigge´s bok, men inte dem andra två. Dem ska jag köpa och läsa, men inte just nu. Min lilla dotter är nu på väg till Phuket med sin pappa...

2008-01-08 @ 21:31:51
URL: http://annalexing.blogg.se
Postat av: Ullis

Jag ska läsa alla dom där...nån gång i framtiden. Usch så hemskt det måste ha varit.. :( Kram

2008-01-09 @ 19:03:34
URL: http://flimmra.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0