29/6 Argostoli

Vi vaknar tidigt idag, och efter en enkel frukost på uteplatsen tar vi en morgonpromenad till Argostoli, huvudstaden här på Kefalonia. Det har ännu inte blivit så hett och solen har fortfarande inte gått upp bakom berget. Vi drar oss ned mot hamnen och vägen går brant nedför, genom trånga gränder där stadens innvånare gör sina morgonsysslor. Argostoli är en charmig småstad, här är rent och fräsht och turismen är inte så påtaglig här.
Nere i hamnen är vattnet lugnt och spegelblankt och utmed kajen sitter fiskarna och säljer morgonens fångst. Vi har tur och får se en stor havssköldpadda som följt efter fiskebåtarna in i hamnen.

Efter lite shopping och en lunch på Captains Table tar vi en taxi tillbaka till Lassi, ingen av oss orkar gå hela vägen tillbaka i hettan...det är 38 grader varmt. Det är helt klart värt de 6 euro vi får betala.

På eftermiddagen promenerar vi ned till en liten strand med grå sand och klart vatten. Här finns inga solstolar och det är mest greker som badar här. Vattnet svalkar härligt, vi är helt tagna på sängen av den enorma hettan här...vi var inte alls beredda på att det skulle vara så varmt.

Vi går vi ned till CBR där vi skriver kontrakt och hämtar vår hyrbil - en nästan sprillans ny Fiat Panda. Vi ger oss genast av för en provtur och den visar sig vara väldigt trevlig och smidig att köra. Det är stor skillnad mot den stora, tunga minibuss som jag vanligtvis kör...

Att köra igenom den första bergsbyn blir en upplevelse utöver det vanliga. Vägen slingrar sig genom de trånga gatorna, det är smalt, kurvigt och stundtals mycket brant och bilarna bakom håller inte riktigt det avstånd jag skulle önska...
Vägkartan som vi fick av CBR visar sig vara helt värdelös, det finns ingen logik hur större och mindre vägar är utmärkta och vissa vägar finns inte ens med på kartan. Vi kör ganska snart vilse, men hamnar istället nere i en fin liten badvik inramad av höga klippor. En vänlig grek visar oss på kartan var vi är någonstans och det visar sig att vi hamnat i Agios Thomas.

Att hitta tilbaka hem går lite lättare. Men innan vi kör upp till hotellet köper vi en ordentlig vägkarta!

På kvällen äter vi middag på en av de större resturangerna, tyvärr blir det lite av en besvikelse...maten är dyr och inte heller särskilt bra. Dessutom är det så tryckande hett att man nästan får panik, trots att klockan är 22 på kvällen, så vi bestämmer oss ganska snart för att gå hemåt. Vi har inte vant oss vid värmen ännu.