6/4 Koh Hong

Imorse väckte jag obarmhärtigt upp familjen redan vid sju, släpade iväg dem till frukost redan 7.45 och vid nio hyrde vi en långsvansbåt nere vid longtailstationen och åkte ut till Koh Hong, en favorit från förra året.

På Koh Hong finns en lagun man når genom en liten kanal samt en helt underbar, halvmåneformad sandstrand med smaragdgrönt vatten, inramad av flera hundra meter höga kalkstensklippor.

Vattnet är fullt av små tigerrandiga fiskar och vi sår även en mycket stor needlefish. Den var säkert 80 cm lång och mycket respektingivande! Man skall vara lite försiktig med dem har jag hört, vi träffade en kille på Koh Lanta som blivit attackerad av en och blivit biten i ansiktet. Vi såg även papegojfisk, sjögurka och en hel del andra fiskar. Mysigt att kunna snorkla direkt från stranden!
Här finns även varaner, dock såg vi inte några denna gång.

Det finns också en liten naturstig man kan gå. Inne i skogen ligger flera gamla trasiga båtar som minne efter tsunamin.

Idag fick vi känna på hur snabbt vädret kan slå om. Från klarblå himmel till mörka moln, regn, åska och kraftig vind tog det bara 10 min. Vi packade ihop oss för att åka hem, och dåv isade det sig att vår longtailkille åkt och ankrat upp någon annanstans. Bara att gilla läget och vänta!
En annan longtailkille berättade att två båtar kantrat utanför Hong i förra veckan då de överasskats av hårda vindar och flera personer hade hamnat i vattnet. De var lite extra försiktiga nu, och tänkte inte gå ut förrens vinden mojnat. Bra!

Efter en stund kom vår longtailkille tillbaka och vi gjorde oss klara att åka. Då han sade åt oss att ta på flytvästarna innan vi gick ut började jag bli orolig...det har aldrig hänt förut på någon båtresa i Thailand att vi blivit ombedda att ta på oss flytvästar. Då vi rundat udden förstod vi varför. Trots att det inte blåste så mycket längre, så gick det rejält höga vågor och båten krängde och gungade mycket obehagligt. Det var just detta jag varit rädd för, att hamna i en öppen båt på öppet vatten i hög sjö.
Allt gick dock väl och det var aldrig någon fara, det enda som hände var att vi var ordentligt blöta då vi kom fram till Ao Nang - det stänkte rätt bra på vägen hem.

På kvällen gick vi och åt middag på det hotell vi bodde på förra året. De kom ihåg oss, lustigt nog (vår stora familj måste ha gjort intryck...) Dock var Somkiet inte riktigt sig likt, grannhotellet hade smackat upp en hög hotellbyggnad precis bakom, vilket förstörde djungelkänslan lite. Dock såg vi bara resturangdelen, rummen är säkert fortfarande lika mysiga.

Efter midsdagen gick vi på skönhetssalong. Det blev klippning av alla ungarna, pedikyr och manikyr för mig samt manikyr för Lilla T. Allt detta kostade tillsammans ca 300:-